Kundtjänst - vanliga frågor och svar
Önskar du komma i kontakt med oss så gör du det enklast genom att fylla i kontaktformuläret till höger, lite längre ner på sidan.
Nedan finner du svar på de vanligaste frågorna kring våra produkter och leveranser.
Totalt levererar vi till över 1000+ orter i Sverige.
För att se om vi levererar veckovis till just din ort/stad – klicka här.
Listan visar alla aktuella städer/orter sorterade i bokstavsordning A-Ö.
Dina färska måltider levereras tryggt och säkert direkt till din dörr med våra kylda transporter för endast 99 kr. Fri frakt gäller vid köp över 1500 kr.
Stopptid för alla beställningar är söndag klockan 23:59.
Vid genomförd beställning innan söndag klockan 23:59 så tillagas din order under den kommande veckan och levereras hem till dig följande helg.
I samband med stopptiden så byts också den aktuella veckomenyn.
Du väljer själv vilken dag och tid i kassa/checkout, utifrån de alternativ som finns för ditt postnummer. De är kopplade mot din leveransadress och dyker först upp efter att du lagt in uppgifterna i Klarna. På alla större orter finns fler tidsfönster för lördag, söndag och måndag att välja mellan.
Innan helgen kommer du att få ett sms från Gordon Delivery med ett tidsfönster för din planerade leverans. Vänligen kontrollera att din adress och att eventuell portkod stämmer.
På leveransdagen kommer du att få ytterligare ett sms. Via en länk i detta sms kommer du att kunna följa transporten i realtid när den närmar sig din leveransadress.
Det är Gordon Delivery som sköter distrubutionen av våra matlådor. Kontakta deras support för att få hjälp med att hitta en lösning för din leverans. Ju tidigare i veckan som du kontaktar dom desto bättre.
Kontaktuppgifter till Gordon Delivery hittar du här.
Vi är använder alltid laktos- och glutenfria produkter vid vår matlagning.
Om vi använder havredryck så späds den till under 20 ppm gluten, enligt Livsmedelsverkets regler för vad som anses vara glutenfritt.
Om du allergisk mot mjölkprotein så ber vi dig läsa innehållsförteckningarna extra noga.
Våra prenumerationer finns att välja från 6 st matlådor/v.
Minimiorder från Mix & Match menyn är 8 st matlådor. Om du beställer 20 st vid ett och samma tillfälle så betalar du bara för 18 st matlådor. Avdraget sker automatiskt i kassan.
Om du exempelvis ska resa bort eller vill göra uppehåll, kontakta vår kundtjänst i förväg. Vi hjälper dig att pausa din prenumeration och kan planera så att den automatiskt återupptas till din nästa önskade leverans. På så sätt missar du aldrig att få hem dina favoriter.
Avbryt din prenumeration
Vill du själv avbryta din prenumeration via Mitt Konto? Tänk på att detta måste ske före prenumerationsförnyelsen, som sker varje fredag klockan 07:00, tio dagar innan leveranshelg.
Om du missar detta och en order redan har skapats, kontakta vår kundtjänst direkt när du får ditt förnyelsemejl – vi gör alltid vårt bästa för att hjälpa dig.
Du avslutar enkelt din prenumeration direkt via Mitt Konto eller genom att kontakta vår kundtjänst på info@macromeals.se. Vi har öppet på helgfria vardagar mellan 09:00 och 16:00.
Riv upp hörnet på matlådan och värm den i mikrovågsugn under 2-3 minuter.
Du kan också värma maten i en traditionell ugn. Ta då bort plastfilmen innan du värmer matlådan. Plasttråget som maten ligger i är godkänt för värme upp till 100 °C.
Vår mat tillagas i Sverige, strax utanför Stockholm.
Alla våra matlådor är färdiglagade portionsrätter som bara behöver värmas. Se vår rullande 5 veckors meny här.
Det går utmärkt att frysa in matlådorna.
Väljer du att frysa in dem så blir det bäst resultat om du låter den tina över natten i kylskåpet innan du värmer den.
Om du får ett felmeddelande från Klarna beror det troligtvis på att du har använt din mail adress tidigare. Du behöver därför logga in på ditt konto för att kunna göra en ny beställning.
Vi använder oss av livsmeddelsgas när vi packar våra maträtter. Det är en blandning av koldioxid och kväve – två av de största beståndsdelarna i helt vanlig luft.
Livsmedelsgasen tillsammans med en snabb nedkylningsprocess gör att maten får en längre hållbarhet.
Vi tackar som regel alltid nej till samarbeten om det handlar om sponsring av matlådor.
Däremot är vi alltid öppna för förslag om det avser samarbeten med företag eller affiliates.
Vi arbetar inte med rabattkuponger eller rabattkoder. Istället strävar vi alltid efter att erbjuda våra matlådor till bästa möjliga pris – för alla.
Samtidigt förstår vi att du som är nyfiken på vår mat kanske vill prova innan du beställer 8 st måltider eller tecknar en prenumeration. Därför har vi tagit fram en helt ny produkt:
Veckans smakprov. Med den får du en portion av varje maträtt från veckans meny (1×6) – ett perfekt sätt att upptäcka våra smaker!
Hur kan vi hjälpa dig?
Kontakta kundtjänst så berättar vi gärna mer om vad vi gör och hjälper dig att hitta rätt.